top of page

Duurzame marketing: tips voor het opzetten van een duurzame campagne

Duurzaamheid blijft een belangrijk topic en steeds meer bedrijven kijken naar mogelijkheden om nog duurzamer bezig te zijn. We schreven eerder een artikel over de stappen die je kunt nemen naar een duurzaam bedrijf. Ook op het gebied van marketing is het goed om te kijken naar mogelijkheden om bij te dragen aan een betere wereld en om uit te dragen dat je daar als bedrijf waarde aan hecht ofwel ‘duurzame marketing’. Hoe zet je een succesvolle duurzame campagne op en waar moet je rekening mee houden? Wat zijn de mogelijkheden voor duurzame promotieartikelen ter ondersteuning van de campagne? Lees snel verder om hier meer over te weten te komen.


Organiseer een brainstorm

De eerste stap voor het opzetten van een duurzame campagne is het bedenken van een idee. En de meest effectieve manier voor het bedenken van een idee is het organiseren van een simpele brainstorm. Verzamel een aantal mensen binnen je bedrijf, organiseer een meeting van een halfuurtje en gebruik een whiteboard om alle ideeën op te schrijven. Schrijf het woord ‘duurzaamheid’ midden op het bord en laat iedereen ideeën opnoemen. Geen idee is te gek en filteren kan later altijd nog. Na de brainstorm verzamel je alle ideeën. Er zijn verschillende tools voor het digitaliseren van een brainstorm, maar je kunt hiervoor ook een eenvoudige Google Sheet gebruiken. Als het maar ergens digitaal terug te vinden is. Kies het beste idee en bewaar de rest om eventueel later nog uit te werken.


Bedenk een duurzame boodschap

Nu je een idee hebt voor de duurzame campagne, is de volgende stap het bedenken van een duurzame boodschap. Wat hierbij kan helpen, is een onderzoek naar de keywords waarop mensen zoeken binnen het thema. Dit is bijvoorbeeld mogelijk met behulp van de Google Ads Zoekwoordplanner. En kijk ook eens naar duurzame marketing voorbeelden ter inspiratie. Ter versterking van de campagne is het goed om cijfers te gebruiken. Een voorbeeld: met deze actie hebben we al [x] aantal bomen bespaard. Denk alvast na over de mogelijkheden om de campagne en de boodschap op die manier te versterken.

Wees eerlijk

Een belangrijke voorwaarde voor goede, duurzame marketing is eerlijk en oprecht zijn. Ga niet net doen alsof het hele bedrijf duurzaam bezig is, terwijl dat niet zo is. Het kan ook een deel van je aanbod of een bepaalde activiteit zijn waarmee je bijdraagt aan het milieu. Leg daar dan de nadruk op. Maak vooral geen duurzame claims die niet waar zijn. Zorg voor een krachtige, duidelijke boodschap die je kunt bewijzen. Als dat niet zo is, dan zou het als ‘greenwashing’ gezien kunnen worden. Maar hoe bewijs je dat dan? Er zijn tegenwoordig bijvoorbeeld duurzame keurmerken die zorgen voor het erkennen en ondersteunen van een duurzame bedrijfsvoering. Laat zo’n keurmerk op je website en je socials ter versterking van je duurzame marketing.


Creëer een eigen duurzame dag

Er staan jaarlijks verschillende duurzame dagen op de inhaakkalender zoals ‘‘World Cleanup Day’, de grootste jaarlijkse opschoonactie ter wereld, de ‘Dag van de Duurzaamheid’, een dag met met verschillende duurzame activiteiten, of de ‘Fiets naar je Werk’-dag’ voor het stimuleren van medewerkers om vaker op de fiets naar het werk te gaan. Je kunt daar als bedrijf op inhaken of aan deelnemen. Maar duurzame marketing is ook mogelijk door zelf een jaarlijks terugkerende duurzame dag te organiseren.


Betrek een goed doel

Kijk naar mogelijkheden om samen te werken met een goed doel. Doneer bijvoorbeeld een bepaald bedrag van de opbrengst of per product aan een duurzaam project en communiceer dit via je marketingkanalen. The Merchandise Masters doneert bijvoorbeeld 2% van de opbrengst van elk verkocht Impact-product aan Water.org. De Impact Collection is een lijn van producten die een positief effect op het gebruik van water tot doel heeft.

Zet de juiste kanalen in

Heb je de boodschap en de inhoud van de campagne bedacht? Dan is het belangrijk om goed na te denken over het verspreiden van deze boodschap via de juiste kanalen. Daarvoor is het belangrijk om te weten waar je doelgroep zich bevindt. Hier kom je bijvoorbeeld achter door de doelgroep te interviewen en op basis daarvan zogeheten ‘buyer persona’s’ op te stellen. Vraag ze dan meteen naar hun interesses op het gebied van duurzaamheid, dan kun je daar meteen op inspelen met je campagne. Denk daarbij niet alleen aan online, maar ook aan offline promotiemiddelen. Zo zijn er duurzame promotieartikelen die gemaakt zijn van milieuvriendelijke materialen. Lees voor meer informatie hierover onze MVO pagina.


Betrek alle medewerkers bij de duurzame campagne

Wanneer je een duurzame campagne lanceert, is het belangrijk om deze campagne niet alleen naar buiten toe uit te dragen, maar ook intern de medewerkers te betrekken bij deze campagne. Zo zorg je ervoor dat zij de boodschap ook snappen en misschien wel overbrengen naar anderen. Communiceer het bijvoorbeeld via de interne nieuwsbrief of hang posters op. Of deel leuke, duurzame promotieartikelen uit met de boodschap erop zoals een bamboe notitieboek of een waterfles van rPET. Een leuke manier om de campagne extra onder de aandacht te brengen.


Geef duurzame relatiegeschenken

Het geven van duurzame relatiegeschenken valt ook onder duurzame marketing. We kennen natuurlijk allemaal het jaarlijkse eindejaarsgeschenk of kerstpakket. Ook daar zijn genoeg alternatieven op te bedenken die goed zijn voor het milieu en die een duurzaam signaal afgeven. Buiten kerst, kun je natuurlijk ook je relaties op andere momenten verrassen met een duurzaam relatiegeschenk. Bijvoorbeeld net voor de zomervakantie of voor de lancering van de campagne. Bekijk het aanbod duurzame relatiegeschenken en kies je favoriete product.


Kijk naar meer duurzame stappen

Er zijn nog veel meer duurzame stappen die je kunt nemen om een bijdrage te leveren aan een beter klimaat. Denk bijvoorbeeld aan het reduceren van plastic binnen het bedrijf. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het gebruik van herbruikbare mokken en herbruikbare waterflessen. Daarnaast kun je kijken of je de kantoorartikelen kunt vervangen door duurzamere versies, zoals duurzame pennen of notitieboeken.


Zo zie je dat er genoeg mogelijkheden zijn voor een duurzame campagne, maar dat het wel heel belangrijk is om eerlijk en oprecht te zijn. Duurzame marketing kan averechts werken wanneer je heel erg ‘te koop’ loopt met de duurzame stappen die je weleens hebt gezet, terwijl er niets van terug te zien is in je producten en diensten. Wanneer je het op de juiste manier aanpakt, is het effect extra groot.

22 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page