top of page

Papierprijzen vliegen de pan uit

Alweer ruim twee jaar ondervinden wij de gevolgen van de coronapandemie. En nu staat de wereld op zijn kop door een onbegrijpelijke oorlog met Oekraïne. Door de verschillende sancties worden wij, net als vele andere branches, geconfronteerd met meerdere prijsverhogingen en oplopende levertijden.


Boodschappen worden duurder, de prijs aan de pomp loopt op, en over de energieprijzen hoeven we het niet te hebben. Ook wij, en de rest van de grafische industrie, hebben te maken met ongekende prijsverhogingen. Dit kan leiden tot lastige gesprekken over offertes die hoger uitvallen of orderbevestigingen die bijgesteld moeten worden. Aan de hand van deze blog willen wij uitleggen waar wij als drukkerij tegenaan lopen en wat je als klant hiervan kan merken.


Explosief stijgende papierprijzen

Papierprijzen hebben altijd onder druk gestaan. De concurrentie tussen de vele papierleveranciers en de alle-hens-aan-dek mentaliteit om de papiermachines gevuld te krijgen, zorgden voor ongekende lage papierprijzen. In de loop van 2020 veranderde de situatie door de coronapandemie en ontstond er schaarste aan papierpulp en cellulose.


Momenteel hebben we te maken met bijna maandelijkse prijsverhogingen van papier en oplopende levertijden. Niet alleen het tekort aan papier is de oorzaak, ook de prijzen van grondstoffen, energie en transport nemen toe. En bij elkaar opgeteld is het einde helaas nog niet in zicht.

Tekort aan papier

Sinds de financiële recessie neemt de vraag naar papier af. Over de jaren heen hebben papierfabrieken er voor gekozen om de productiecapaciteit te verkleinen en fabrieken te sluiten. Door de coronacrisis is men wereldwijd online gaan inkopen. Hierdoor nam de vraag naar verpakkingsmateriaal en hygiënepapier sterk toe. Fabrieken hebben hier slim op ingespeeld door meer karton te gaan produceren en minder grafisch papier. Met als gevolg dat de papierproductie uit balans is geraakt: er is te weinig papierpulp, de papierproductie neemt af, het papier op de markt raakt op, er is minder oud papier beschikbaar, de grondstoffen voor (gerecycled) papier nemen af en dit alles zorgt voor een vicieuze cirkel dat leidt tot een te kort aan papier over de hele wereld.


Sluiting papierfabrieken

Doordat er geen grondstoffen zijn om papier te maken (pulp en cellulose) en de sterk toegenomen energiekosten zijn er inmiddels fabrieken die hun papiermachines voor enkele maanden stil zetten. Ook de fabriek waar grafisch Nederland veelvuldig gebruik van maakt sluit binnenkort voor enkele maanden. Hierdoor worden de levertijden van het papier steeds langer en zullen wij op zoek moeten gaan naar alternatieven. Papier op aanmaak dat we nu bestellen wordt minimaal 6 maanden later pas geleverd.

Take it or leave it

Prijsstijgingen werden in het verleden altijd tijdig aangekondigd en waren soms onderhandelbaar. Tegenwoordig gaan veranderingen per direct in of met terugwerkende kracht. De boodschap luidt ‘take it or leave it’. Zelfs na bestelling, met akkoord op de offerteprijs van het papier, wordt door de fabriek de prijs nét voor de levering verhoogd met de dan actuele kosten. Dit is een nieuwe realiteit waar de grafische industrie nog aan moeten wennen.


Onze offertes worden momenteel aangeboden op basis van dagprijzen. Ook na de bevestiging van de opdracht worden wij, en daarbij onze klanten, geconfronteerd met prijsverhogingen die doorberekend moeten worden.


Prijs stijgingen drukwerk

Een belangrijk deel (ongeveer 40 tot 50 procent) van de prijs van drukwerk wordt bepaald door het papier. Het is begrijpelijk dat de prijzen voor drukwerk stijgen nu de prijs van papier toeneemt. Maar ook de stijgende prijs van gas, energie, transport- en personeelskosten heeft invloed op de verkoopprijs. De afgelopen periode is de rekening voor onze energiekosten met 400% gestegen.

De toekomst

Natuurlijk hebben wij bij The Merchandise Masters vertrouwen in de toekomst. Wij zijn een gezonde en groeiende organisatie met een prachtige club aan medewerkers. Onze DNA; sociaal, lokaal, duurzaam en creatief wordt gewaardeerd door onze nieuwe en trouwe relaties. Nóg creatiever zullen we moeten zijn. Wij zullen al onze expertise inzetten op zoek naar de beste oplossing die past binnen het budget. Slim bezig dus!


Ver vooruit kijken is lastig met alle omstandigheden. Iedereen heeft last van de consequenties van de recentelijke gebeurtenissen. We denken graag met je mee over oplossingen en alternatieven voor als drukwerk zoals je had bedacht, niet meer mogelijk blijkt door de huidige (productie)belemmeringen.


Drukwerk blijft!

Drukwerk heeft zijn meerwaarde zeker bewezen. Een gedrukte boodschap blijft de lezer veel beter bij dan woorden vanaf een scherm. Gedrukte media wordt als betrouwbaar ervaren, het is tastbaar en speelt in op de zintuigen. Je kan het bewaren of even wegleggen om het later opnieuw te bekijken. Geef het drukwerk door of creëer een kort offline moment voor jezelf. Wat voor een verschuivingen er nog allemaal plaats zullen vinden in onze boeiende grafische industrie is moeilijk te voorspellen, maar de waarde van drukwerk staat vast.

15 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page