Duurzaam ondernemen: wat is het, waarom moet je het ook doen en hoe begin je eraan?

Duurzaam ondernemen was lang een modewoord, maar ondertussen is het een algemeen gekend principe. Het wint de laatste jaren steeds meer aan populariteit, zowel bij grote als kleine ondernemingen. Ook de eindconsument hecht meer en meer belang aan duurzaamheid in zijn beslissingsproces. In dit artikel vind je meer informatie over wat duurzaam ondernemen precies inhoudt, waarom je ervoor zou kiezen, hoe je eraan begint en welke (financiële) steun er ter beschikking is.


Wat is het?

Duurzaam ondernemen of maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is een vorm van bedrijfsvoering waarbij respect voor mens (people) en de planeet (planet) centrale waarden zijn naast de economische prestaties (profit). MVO berust op de triple-P-benadering. De drie P’s moeten harmonieus gecombineerd worden. Is dat niet het geval, dan zullen de andere elementen daaronder lijden. Zo kunnen mens en milieu de dupe worden als winst (profit) vrij spel krijgt, door bijvoorbeeld penibele arbeidsomstandigheden of ontbossing. De hoofddoelstelling is om een gezond evenwicht te zoeken.


Waarom duurzaam ondernemen?

Waarom zou je beginnen met duurzaam ondernemen?

  • Ten eerste voor het behoud van onze planeet. De impact van de mens op het milieu en klimaat is ondertussen wel helder. Smeltende ijspolen, gaten in de ozonlaag, plastic soep in de oceanen, uitstervende diersoorten. Door duurzaam te ondernemen draag je bij aan de wereld van morgen, waarin jouw opvolger aan de slag moet.

  • Voor de gemiddelde consument word ecologie en duurzaamheid ook steeds meer belangrijker. Milieuvriendelijke en ecologische alternatieven voor producten en diensten krijgen steeds vaker de voorkeur.

  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen kan ook jouw bedrijfsimago vormen. Wanneer je communiceert over de acties die je onderneemt op het vlak van duurzaamheid, bouw je aan de reputatie van je onderneming.

  • Omdat het onderwerp steeds belangrijker wordt voor consumenten, kan MVO ook werknemers motiveren. Een duurzame reputatie als bedrijf kan helpen om interessante kandidaten aan te trekken en geeft werknemers een goed gevoel om voor je aan de slag te zijn en zo ook een steentje bij te dragen.

  • Door in te zetten op duurzaam ondernemen, neem je een voorsprong op de steeds strenger wordende normen. De overheid heeft ook meer aandacht voor duurzaamheid, klimaat en milieu. Almaar meer zaken worden geregulariseerd. Door zélf initiatief te nemen, kan je de regelgeving telkens een stapje – of tien stappen – voor blijven.

  • Door je duurzame activiteiten maak je kans om potentieel nieuwe klanten aan te trekken. Klanten die MVO hoog in het vaandel dragen en die jouw firma voorheen niet in overweging namen, willen die keuze misschien herdenken wanneer ze meer horen over je acties.

  • Transparante communicatie is één van de pijlers van maatschappelijk ondernemen. Op het eerste gezicht lijkt dat een nadeel, want je stelt jezelf kwetsbaar op. Maar transparantie schept vertrouwen bij alle stakeholders. Men zal je openheid appreciëren en er respect voor hebben.

Zoals je kunt zien heeft maatschappelijk verantwoord ondernemen wel wat voordelen. Laat het vooral een bewuste, eigen keuze zijn om hier energie en budget in te investeren.


Hoe begin je eraan?

Oké, je bent overtuigd van het belang en wil eraan beginnen! Wat kun je precies doen om duurzaam te gaan ondernemen? De mogelijkheden zijn legio. We sommen er graag een aantal op, maar weet dat het potentieel zich niet beperkt tot enkel deze lijst. Er zijn heel eenvoudige stappen die je morgen al kan nemen, maar ook grotere, complexere initiatieven die meer tijd, budget en planning vragen. Maak een lijst van de zaken die je kunt en wilt doen en koppel er een prioriteit en timing aan. Wat doe ik nu, wat over 2 jaar, 5 jaar, 10 jaar? En zo heb je meteen een meerjarenplan voorhanden.

Hoe duurzaam te ondernemen als bedrijf?

  • Vervang alle lampen door energiezuinige exemplaren, zoals led- of spaarlampen.

  • Schakel apparaten en lichten zoveel mogelijk uit op het einde van de werkdag en bespaar energie. Investeer in stekkerdozen met een aan-/uitschakelaar om efficiënt te werk te gaan.

  • Vervang verouderde apparaten door modernere, duurzame varianten.

  • Scheid en sorteer afval.

  • Overweeg elektrische bedrijfswagens als je veel zakelijke kilometers rijdt.

  • Stimuleer werknemers om met de fiets of het openbaar vervoer naar het werk te komen.

  • Geef bij partnerships de voorkeur aan lokale en duurzame spelers. Voorzie je bijvoorbeeld fruit op het werk voor je werknemers? Vraag je partner de fruitmand te vullen met seizoensfruit uit eigen streek.

  • Kies voor groene stroom.

  • Maak gebruik van regenwater voor tuinonderhoud en om het toilet door te spoelen op kantoor.

  • Investeer in herbruikbaar materiaal en vermijd wegwerp materiaal zoveel mogelijk.

  • Kies voor een energiezuinige verwarming voor je gebouwen.

  • Hergebruik restproducten zoveel mogelijk.

  • Creëer bewustwording bij je klanten en werknemers: communiceer over de initiatieven die je neemt, intern en extern, licht medewerkers in energiebesparende maatregelen op kantoor etcetera.

  • Verduurzaam waar mogelijk je productieproces.

  • Voorzie waar mogelijk fairtrade en/of lokale producten.

  • Gebruik milieuvriendelijke grondstoffen waar mogelijk.

  • Vraag informatie op bij je toeleveranciers over hun duurzaamheid. Ga enkel in zee met partijen die transparant communiceren en vermijd te allen tijde louche praktijken.

  • Planten op de werkvloer zorgen voor meer zuurstof in de lucht en maken zo werknemers productiever. Bovendien geeft een streepje groen op kantoor een goed gevoel.

  • Vervang schoonmaakproducten door milieuvriendelijke varianten.

  • Integreer de mogelijkheid tot thuiswerk in je onderneming en voorzie voor je werknemers flexibele werkuren. Zo spaar je verplaatsingen en file en zo ook CO2 uit.

  • Wees zuinig met printen. Druk enkel bestanden af wanneer dit echt nodig is.

  • Maak voor transport gebruik van ecologisch verpakkingsmateriaal. Onderzoek verschillende mogelijkheden om je transport en logistiek zo min mogelijk het milieu te doen belasten.

  • Investeer in een energiezuinig en duurzaam bedrijfspand of kantoor.

  • Bij twijfel: win professioneel advies in. MVO-adviseurs helpen je graag met een scan van je huidige situatie en reiken je adviezen aan om volgende stappen te zetten in jouw transitie.

  • Laat je inspireren door anderen op een event of tijdens een opleiding rond duurzaam ondernemen.

  • Heb je de ambitie om CO2-neutraal te ondernemen? Breng je CO2-voetafdruk in kaart, stap over naar groene energie en compenseer de overblijvende uitstoot.

Financiële steun

De Nederlandse overheid voorziet in een aantal financiële steunmaatregelen om duurzaam ondernemen aan te moedigen. Afhankelijk van de inspanningen die je levert, je bedrijfslocatie en je bedrijfsgrootte kan je een beroep doen op verschillende subsidies.

  • Zo kun je in aanmerking komen van investeringskorting wanneer je wilt investeren in nieuwe bedrijfsmiddelen.

  • Ontvang je subsidie wanneer je investeert in de innovatie van grootschalig opgewekte elektriciteit uit zon- en/of windenergie.

  • Is er subsidie voor ondernemingen die werken aan transportoplossingen met lage of geen CO₂-uitstoot.

  • Ontvangen mkb-ondernemers die samen met Europese partners marktgerichte, nieuwe technologieën ontwikkelen een subsidie.

  • Wordt er steun geboden bij innovatieprojecten in de aquacultuur

Dit zijn slechts enkele steunmaatregelen, bekijk zeker de website van het Rijksoverheid voor meer steunmiddelen en meer details per maatregel.


Heb je de duurzame smaak helemaal te pakken? Zet je inspanningen verder door met een ecologisch of duurzaam relatiegeschenk. Zo toon je meteen aan je klanten en relaties dat je bewust bezig bent met MVO. In ons aanbod: moderne, handige producten gemaakt uit duurzame of gerecycleerde materialen.





14 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven