Het belang van goede marketing in tijden van crisis

Covid-19 heeft geleid tot een groot maatschappelijk gevolg. Wereldwijd wordt het dagelijks leven stopgezet en dat heeft grote gevolgen voor de economie. Zelfs grote iconische bedrijven, zoals de KLM, hebben al om hulp gevraagd. We zullen in een economische crisis terecht komen en niemand weet nog hoe diep deze zal snijden. Wat wij je wel kunnen vertellen is hoe belangrijk het is om juist in deze tijd aan je marketing te werken. Diverse onderzoeken uit het verleden laten namelijk zien dat wanneer je nu investeert in je merk, je er later voor beloond zal worden.


De recessie zorgt bij veel bedrijven voor een daling in de omzet. Een logisch gevolg van ondernemers is om dan ook aan de andere kant de kosten te verlagen. Vaak beginnend bij de Marketing. Hoewel deze besparing wellicht op korte termijn iets van besparing oplevert, zullen de gevolgen op lange termijn negatief uitpakken.


Tijdens de afgelopen economische crisissen zijn er diverse onderzoeken geweest op het bestedingsgedrag van ondernemers en het effect hiervan. Opvallend was dat de ondernemers die hun marketingbudgetten meer dan halveerden niet alleen hun kosten zagen verminderen, maar ook hun marktaandeel. Het verlies van marktaandeel is niet gemakkelijk te herstellen en vraagt om jaren van investering om weer op niveau te komen. Een heropstart na de crisis wordt hierdoor nog lastiger.


Het is belangrijk om ook in deze tijd in het oog van de klant te blijven, zodat ze na de crisis hen weg naar jouw merk weer kunnen vinden. Daarom dien je in tijden als deze juist slim om te gaan met je marketingcampagnes en ten alle tijden onder de aandacht te blijven van je doelgroep.


Werk aan de toekomst

Exposure is in tijden als deze ontzettend belangrijk om als ondernemer te overleven, maar het is niet altijd makkelijk. Iedere euro moet zo slim mogelijk ingezet worden. Bovendien is deze crisis anders dan alle andere economische crisissen, omdat we ook spreken van een maatschappelijke crisis.


Social distancing eist zijn tol en men voelt zich steeds meer afgezonderd van de buitenwereld. Een persoonlijk gebaar vanuit een organisatie of onderneming kan veel betekenen voor de mensen thuis. Het versturen van een relatiegeschenk is daarin een uitstekende keuze. Bij relatiegeschenken heb je een uitgebreide keuze in het type ‘promotiemiddel’ dat je inzet. Kies je bijvoorbeeld voor het versturen van een praktisch notitieboekje bedrukt met een leuke quote voor thuiswerkers of wil je juist iets warms versturen in de vorm van een bedrukte knuffel. Het promotiemiddel in deze zet direct de toon van jouw marketingactie en vergroot daarmee het effect dat je ermee wilt bereiken.

Naast de positieve branding die hiermee gecreëerd wordt, is de keuze voor relatiegeschenken ook nog eens een slimme investering. Helemaal in tijden waar iedere euro telt. Relatiegeschenken hebben een dagelijks bereik van 90%, dat is vrij groot wanneer je dit vergelijkt met tv-commercials die slechts een dagelijks bereik van 75% hebben. Dit betekent dat de inzet van relatiegeschenken een lagere investering vraagt voor een extra groot bereik. Omdat relatiegeschenken gebruiksartikelen zijn, worden ze niet alleen door de ontvangers gezien, maar ook door hun omgeving. Je betaalt dus nog niet eens één cent per contact. Dat is ook nog eens een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld online advertising.


Onderdeel van een groter geheel

Maar een relatiegeschenk op zich is natuurlijk niet voldoende. Het dient een onderdeel te zijn van het gehele marketingconcept. Wil je weten wat de mogelijkheden zijn voor jouw marketingacties? Neem contact met ons op voor een persoonlijk advies op maat.

14 keer bekeken
 

Volgen

  • Facebook
  • Instagram

©2020 The Merchandise Masters
is een onderdeel van de Flevopoort Media Group
www.flevopoort.media
KvK: 63534312 - Btw: NL0015.55.382.B93