top of page

Dit zijn de trends voor relatiegeschenken in 2022

Bijgewerkt op: 2 jul. 2022

Afgelopen jaar is voor veel bedrijven een bewogen jaar geweest. En voor veel bedrijven is dat juist de reden om extra aandacht te schenken aan het geven van relatiegeschenken. Het is een goede manier om je waardering te laten blijken aan klanten, relaties en het personeel. Maar wat voor relatiegeschenk kun je dan geven? Wat zijn populaire relatiegeschenken? Om je te helpen bij de keuze voor een goed relatiegeschenk zetten we de belangrijkste trends voor relatiegeschenken in 2022 op een rij. Dit zijn niet alleen nieuwe trends, maar ook trends die zich dit jaar doorzetten.


Duurzame relatiegeschenken

Duurzaamheid blijft een hot topic en veel bedrijven zijn op zoek naar stappen die ze kunnen nemen naar een duurzamer bedrijf. Eén van die stappen is het nadenken over duurzame alternatieven voor relatiegeschenken. Met behulp van een duurzaam relatiegeschenk laat je namelijk zien dat je als organisatie een steentje wilt bijdragen aan het milieu. Denk bijvoorbeeld aan een relatiegeschenk gemaakt van duurzame materialen zoals bamboe, tarwestro of rpet (gerecyclede petflessen). Denk ook aan hippe relatiegeschenken zoals een powerbank op zonne-energie. Stel een duurzaam pakket samen of bedenk een leuke actie waarbij je duurzame producten weggeeft.


Thuiswerkplek faciliteren

Vergeet je medewerkers niet! Voor veel bedrijven wordt een combinatie van thuis en op kantoor werken een blijvertje. Dit betekent dat je als werkgever de de thuiswerkplek de medewerkers ook moet faciliteren. Daarbij kun je denken aan benodigdheden zoals een monitor, bureaustoel of laptopstandaard. Maar er zijn nog meer kantoorartikelen die je medewerkers goed kunnen gebruiken wanneer ze thuiswerken. Denk aan pennen, een muismat, notitieboek, calculator, nietmachine of een pennenhouder. Wanneer je deze met een logo laat bedrukken, zorg je bovendien meteen goed voor je interne branding!

Focus op gezondheid

Het thema ‘gezondheid’ blijft, mede door door de coronacrisis, dit jaar ook belangrijk. Als ondernemer wil je dat je medewerkers gezond en fit zijn. Stimuleer ze om vaker te sporten door ze een sportief cadeau geven zoals sportkleding of een activity tracker. Maar je kunt ze ook motiveren om gezonder te lunchen. Geef ze bijvoorbeeld een lunchbeker, shakebeker of waterfles waarmee ze gemakkelijk hun gezonde lunch en drankjes mee naar het werk kunnen nemen. Maar natuurlijk kun je je klanten en relaties ook verrassen met z’n gezond en sportief relatiegeschenk!


Onderdeel van de ‘customer lifecycle’

Relatiegeschenken krijgen steeds vaker een plek in de ‘customer lifecycle’. Dit is het proces dat een potentiële klant doorloopt om zich bewust te worden van van een product of dienst, vervolgens tot aankoop overgaat en idealiter een vaste klant wordt (bron: HubSpot). Het geven van een relatiegeschenk is een goede manier om relaties te onderhouden en ervoor te zorgen je bedrijf weer even onder de aandacht komt. Fysiek contact wordt gezien als de ideale manier om verbinding te maken met (potentiële) klanten, maar door corona kan dat steeds minder of helemaal niet meer. Je komt minder bij elkaar over de vloer, dus is het goed om op zoek te gaan naar andere oplossingen om je bedrijf en je producten onder de aandacht te brengen. Het geven van een relatiegeschenk is een van de manieren voor promotie op afstand. Het levert een goede bijdrage aan het merkbewustzijn.


Medewerkers motiveren

Soms kunnen medewerkers wel een steuntje in de rug gebruiken en is het goed om ze te motiveren zich dit jaar weer volop in te zetten. Denk aan de medewerkers die in ziekenhuizen, in de horeca of voor langere tijd thuis aan het werk zijn. Het is belangrijk om na te denken hoe je je medewerkers kunt motiveren en de verbinding kunt behouden. Dit kun je bijvoorbeeld doen met behulp van een extra uitgebreid kerstpakket of een zomerpakket om de vakantie goed te starten. Maar natuurlijk kan het ook een geschenk zijn op een spontaan moment. Denk er goed over na wat past bij je bedrijf en wat je medewerkers zullen waarderen.

Employer branding

Door de krappe arbeidsmarkt is het momenteel niet makkelijk om aan personeel te komen. Je komt er bijna niet onderuit om creatieve oplossingen te bedenken om in beeld te komen bij potentiële medewerkers. Dat wordt ook wel ‘employer branding’ genoemd. In de essentie draait dit om het uitdragen van het juiste beeld van jouw bedrijf. Laat zien hoe leuk het is om bij jouw bedrijf te werken. Zorg ervoor dat je medewerkers ook met trots je merk uitdragen. En daar kunnen items zoals een pet of jas met logo ook aan bijdragen. Maar denk ook aan het uitloven van een bonus of geschenk bij het aandragen van nieuw personeel. Heb je nieuwe medewerkers gevonden? Laat ze dan met een extra goed gevoel hun eerste dag beginnen door het geven van een welkomstpakket. Misschien delen ze dit wel met vrienden, kennissen of op social media!


Met behulp van bovenstaande relatiegeschenken trends heb je in ieder geval genoeg inspiratie voor 2022. Verras je medewerkers, klanten en relaties met een bedrukt relatiegeschenk en je zorgt meteen voor een goede branding!


26 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page